Praktijkinformatie

Werkwijze

Bij Logopedie Nova werken wij nauw met u samen om uw communicatieve vaardigheden te verbeteren. Wij bieden persoonlijke behandelingen, volledig afgestemd op uw situatie. Hieronder vindt u de stappen van ons behandeltraject.

1 - Intake

Tijdens de intake bespreken we uw hulpvraag en klachten. We brengen uw situatie in kaart en bepalen samen welke behandeling het beste bij u past.

2 - Onderzoek

Na de intake volgt een uitgebreid logopedisch onderzoek. Dit onderzoek bestaat uit observaties, tests en vragenlijsten, zodat we een volledig beeld krijgen van de problematiek.

3 - Behandelplan

Op basis van het onderzoek stellen we samen met u een behandelplan op. Er kan gestart worden met behandelen. Iedere behandeling duurt ongeveer 25 minuten. Afhankelijk van verschillende factoren kan een behandeling enkele weken/maanden tot ongeveer een jaar duren.

4 - Tussenevaluatie

Tijdens het behandeltraject evalueren we regelmatig de voortgang. Indien nodig stellen we de behandeldoelen bij om het beste resultaat te behalen.

5 - Afronding

Wanneer de behandeldoelen zijn bereikt, ronden we de therapie af. U krijgt praktische adviezen en oefeningen mee, zodat u de behaalde resultaten kunt behouden.

Vergoeding

Logopedie Nova heeft contracten afgesloten met alle zorgverzekeraars. Voor kinderen onder de 18 jaar wordt logopedie volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Voor volwassenen geldt het eigen risico. Wij dienen de declaraties rechtstreeks in bij uw zorgverzekeraar.

Veelgestelde vragen

  • Een logopedische behandeling duurt 25 minuten. Daarnaast besteedt de logopedist 5 minuten aan voorbereiding, verslaglegging en administratie.

    Hoe lang de totale behandelperiode duurt, hangt af van verschillende factoren, zoals de vooruitgang die wordt geboekt, de inzet bij oefeningen en de aard van de logopedische hulpvraag. Sommige trajecten duren enkele weken, terwijl andere enkele maanden of langer in beslag kunnen nemen.

    Tijdens het intakegesprek wordt een inschatting gemaakt van de benodigde duur en frequentie. Regelmatige evaluaties zorgen ervoor dat de behandeling waar nodig wordt bijgesteld.

  • Afspraken dienen uiterlijk 24 uur van tevoren te worden geannuleerd. Dit kan telefonisch via 06 – 57 37 05 98 (voicemail beschikbaar) of per e-mail via info@logopedienova.nl. Bij te laat afgezegde of niet nagekomen afspraken wordt de behandeling niet vergoed door de zorgverzekeraar en worden de kosten bij u in rekening gebracht.

  • Logopedie is direct toegankelijk, wat betekent dat u geen verwijsbrief van een arts nodig heeft. De meeste zorgverzekeraars vergoeden directe toegankelijkheid, maar het is verstandig om uw polisvoorwaarden te controleren of contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

  • Wij hechten veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens en behandelen deze met de grootst mogelijke zorg. Logopedie Nova houdt zich aan de geldende wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

    In sommige gevallen kan het in het belang van de behandeling nodig zijn om te overleggen met de verwijzer, (para-)medische disciplines, leerkrachten en/of andere medewerkers van (onderwijs-)instellingen. Dit gebeurt uitsluitend met uw toestemming en wordt altijd vooraf met u besproken.

  • Mocht u een klacht hebben over het logopedisch onderzoek en/of de therapie, dan is het fijn als u dit eerst met de logopedist bespreekt. Als de logopedist niet weet dat u ontevreden bent, kan zij de klacht niet oplossen. Indien u er samen niet uitkomt, kunt u een klacht indienen bij het Klachtenloket Paramedici, waarbij Logopedie Nova is aangesloten.